lauantai 10. helmikuuta 2018

Työssäoppimassa Majatalossa



Moikka!

Olen Maija, 17-vuotias toisen vuoden matkailupalvelujen opiskelija Kemin Ammattiopisto Lappiasta, Meri-Lapista. Tulin Hettaan ja Majataloon Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä. Silloin katsoimme vakiokävijöiden kanssa linnan juhlia ja nautimme jouluaterian ennakkoon. Nyt olen lähtemässä takaisin kotiin. Olen siis ollut täällä vajaan 10 viikkoa. Esittelen teille Hetasta ottamani suosikkikuvat. Toivottavasti tykkäätte. 






Tämä oli ensimmäinen kerta, kun minulla sattui työssäoppiminen alkamaan ennen joulua eikä minulla ollut yhtään ajatusta minne menisin. Otin Tiinaan yhteyttä ja sain paikan täältä Hetasta Hetan Majatalosta. Isosiskoni Tuulia on ollut Majatalossa työssäoppimassa kaksi kertaa. Hänen blogikirjoituksensa voit lukea täältä. Olen käynyt täällä noin 1-3 kertaa vuosittain perheen kanssa, yleensä ohi kulkien, joten tämä ei ole tuntematon paikka minulle.

Täällä kyllä hommia riittää kun on brittiperhesesonki. Tämä oli ensimmäinen kerta, että olen tehnyt näin paljon hommia. En ole joutunut koskaan isojen sesonkien tai näin isojen asiakasryhmien keskelle ja joutunut palvelemaan näinkin isoja ryhmiä. Olen iloinen, että pääsin tänne.

Joulukuussa Majatalossa oltiin valmistumassa brittien tuloon. Itse en joutunut odottamaan pitkään. Brittiläiset nauttivat lumesta ja olivat hyvin joulumielellä. Oli kiva viettää uusi vuosi täällä ja tarjoilla asiakkaille kuplivaa ja toivottaa hyvää uutta vuotta. Brittisesongin jälkeen Majatalossa on ollut mm. sveitsiläisiä, hollantilaisia, saksalaisia, norjalaisia... Oli kiva olla täällä avuksi sekä huippusesongin aikana sekä nähdä hieman hiljaisempi kausi. Nautin joka hetkestä täällä.






Olen muun muassa täyttänyt juomakaappia, hinnoitellut, lisännyt karkkeja, suolaisia ja matkamuistoja ja myös myynyt niitä. Vaihtopäivinä olen ottanut tyhjentänyt likaiset huoneet ja esivalmistellut huonesiivousta sekä olen tehnyt päiväsiivouksia. Olen myös pitänyt huolta yleisistä tiloista, pyyhkinyt pöytiä, tiskannut astioita, sytyttänyt kynttilöitä ja takkatulia, kantanut puita, viivoittanut kuntosalivihkoja, tehnyt välinehuoltoa, ollut apuna taidenäyttelyiden vaihdossa, ottanut joulukoristeita pois, siivonnut akvaariota, taitellut pyyhkeitä, järjestänyt matkamuistoja, tehnyt aktiivipaketteihin kuuluvia tervetulojuomia ja lähtömaljoja sekä ollut keittiössä avuksi. Harjoitteluni aikana kävin myös Hetan lumilinnassa ja oli kivaa.

Olen nauttinut täällä olostani paljon ja tulen aina muistamaan Majatalon ja tämän paikan opit. Olen nauttinut kaikkien seurasta ja työstäni. Välillä oli toki vaikeitakin hetkiä, mutta silloinkin pärjäsin ja niistä selvisin. Tapasin mukavia uusia ihmisiä ja turisteja. Toivon, että kaikki ovat nauttineet olostaan täällä ja oli kiva olla seuraamassa heidän oleskeluaan.
Opin täällä todella paljon uusia asioita mm. lisää asiakaspalvelua, tilojen hoitoa, välinehuoltoa ja tarkuutta.
Parhaiten minulle jäi mieleen mm. päivittäinen limukaapin täyttö, kommunikointi englanniksi ja norjaksi, uusien asioiden vastaanotto ja oppiminen sekä asiakkaiden iloinen ja pirteä kohtaaminen.
Vaikeinta minusta oli alkuun saada tiskikone täytettyä mahdollisimman hyvin sekä välillä tuskailin ovien lukkojen kanssa. Eli ei kovin isoja murheita ole ollut.

Hauskin sattuma oli uuden vuoden aattona, kun olin jakamassa briteille juhlakuohuvaa heidän päivällisellään. Kysyin yhdeltä hyvin nuoren näköiseltä naiselta, onko hän jo 18-vuotias. Hän vastasi nauraen, että ”Yes I am. Thank you so much dear”. Hän taisikin olla hieman vanhempi nainen hänen naurustaan päätellen.


Suosittelen Majataloa ja brittisesonkia kaikille opiskelijoille, jotka haluavat kokea erilaisen joulun ja uuden vuoden. Majatalo on hyvä työssäoppimispaikka, jos haluaisi kokeilla itsenäistymistä ja jos haluaa kokea TosiLapin.

Kiitoksia majoituksesta, ruuasta ja opetuksista Majatalon väelle, kiitos tosi paljon! -Maija 


1 kommentti:

  1. Maijallekin onnea ja -menestystä Jatko-opinnoissaan ja -elämässä yleensä ja varmasti, on Majatalo hyvä Työssäoppimispaikka.

    VastaaPoista

Jätä tähän kommentit blogikirjoituksesta / terveiset Majatalon väelle. Kiitos!